Z gabinetu logopedy

Opracowała: mgr Dorota Rafalska


Podstawowym zadaniem terapii logopedycznej jest likwidacja wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej, oraz pomoc w przezwyciężaniu problemów uczniom mającym trudności z mówieniem, pisaniem i czytaniem. Na zajęcia terapii logopedycznej w pierwszej kolejności kieruje się uczniów klas integracyjnych posiadających orzeczenie lub opinię z poradni psychologiczno - pedagogicznej, w której zawarte są wskazania do podjęcia terapii logopedycznej w szkole oraz na podstawie badań lekarskich po uprzednim wyrażeniu zgody przez rodziców. W miarę wolnych miejsc kwalifikowanie pozostałych uczniów następuje w oparciu o opinie lub orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej lub wyniki badań logopedycznych przeprowadzonych przez logopedę szkolnego. Uczniowie diagnozowani są poprzez: logopedyczne badania indywidualne oraz konsultacje specjalistyczne (lekarskie, psychologiczne, pedagogiczne). Zajęcia logopedyczne w większości przypadków prowadzone są indywidualnie z każdym dzieckiem, bądź w 2-3 osobowych grupach. Program zajęć uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu lub raz na dwa tygodnie - w zależności od potrzeb. Czas trwania zajęć logopedycznych jest dostosowany do potrzeb oraz indywidualnych możliwości dziecka. Terapia logopedyczna prowadzona jest do czasu wyeliminowania bądź złagodzenia zaburzenia, stanowiącego powód objęcia ucznia w/w formą terapii.
Kiedy należy udać się z dzieckiem do logopedy?
Dziecko nieprawidłowo oddycha, ma ciągle otwartą buzię, mówi przez nos, często choruje.
Dziecko ma trudności z gryzieniem, żuciem i odgryzanie pokarmów, brzydko je i pije.
Gdy tylko mamy jakiekolwiek wątpliwości czy dziecko dobrze słyszy.
Podczas artykulacji głosek [ś, ź, ć, dź], [s, z, c, dz], [sz, ż, cz, dż], [t, d, n] dziecko wsuwa język między zęby.
Dziecko zniekształca głoski, zastępuje je innymi, mowa jest niewyraźna.
Jeśli utrzymuje się rozwojowa niepłynność mówienia, dziecko często zacina się, powtarza sylaby.

Jak możemy wspierać rozwój mowy dziecka?
Naturalny trening języka, warg, podniebienia.
Ważnym ćwiczeniem, które usprawnia aparat artykulacyjny jest karmienie piersią, następnie picie z kubka, jedzenie łyżeczką, samodzielne żucie i gryzienie pokarmów. Dziecko powinno gryźć twarde pokarmy, np. skórkę od chleba, marchew, jabłko. Ważne jest wczesne zrezygnowanie ze smoczków i butelek.
Zadbajmy o prawidłowe oddychanie:
Oddychanie przez nos, nie przez usta! Pamiętajmy o częstym oczyszczaniu nosa dziecka. Jeśli infekcje pojawiają się często, skonsultujmy się z lekarzem laryngologiem lub alergologiem.
Kontrolujmy zgryz dziecka.
W przypadku wątpliwości skonsultujmy się z ortodontą.
Rozwijajmy słuch dziecka:
Śpiewajmy razem z nim, słuchajmy muzyki!
Rozwijajmy słownictwo dziecka:
Czytajmy bajki, wiersze, uczmy rymowanek, a przede wszystkim dużo z nim rozmawiajmy! Rozmowa jest najważniejsza ponieważ buduje ważną więź emocjonalną między Wami.

Aby dziecko mogło się poprawnie wypowiadać, powinno mieć odpowiednio wygimnastykowane wargi i język. Zabawy poprzez naśladowanie odgłosów
i czynności to dla dzieci świetny trening aparatu mowy.

Oto kilka przykładów do wykorzystania przez rodziców;

BAW SIĘ ZE SWOIM DZIECKIEM!


· Konik jedzie na przejażdżkę. Naśladuj konika. Stukaj czubkiem języka
o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania;

· Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył, wysunął język i dyszy.
Wysuń język jak najdalej - pokaż dyszącego wilka;

· Huśtawka unosi się do góry, a potem wraca na dół..
Otwórz szeroko usta i poruszaj językiem tak, jakby się huśtał
(w górę i w dół, od dolnego do górnego wałka dziąsłowego);

· Udając ryjek świnki, wysuń obie wargi do przodu, potem połóż
na górnej wardze słomkę i spróbuj ją jak najdłużej utrzymać;

· Naśladowanie chomika - dziecko wypycha policzki językiem
raz z prawej raz z lewej strony. Ćwiczenie wykonuje się
przy mocno zaciśniętych wargach;

· Język jak żołnierz na defiladzie. Na raz - czubek języka wędruje na górną wargę,
na dwa - czubek języka dotyka lewego kącika ust,
na trzy - czubek języka na dolną wargę, na cztery -czubek języka przesuwamy
do prawego kącika ust;

· Język malarz (maluje sufit dużym pędzlem). Pomaluj językiem
swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła;

· Język zjeżdżalnia. Dziecko próbuje zrobić zjeżdżalnię
dla krasnoludków ze swojego języka. Opiera czubek języka
za dolnymi zębami i unosi do góry jego środkową część.
Należy bardzo uważać, aby język nie wysuwał się przed zęby;

· Język młotek. Dziecko próbuje zamienić język w młotek i uderza o dziąsła
tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa;

· Udajemy otwieranie i zamykanie drzwi. Dziecko pokazuje
jak wargi ściągnięte do przodu otwierają się i zamykają.

Oto przykłady zabaw logopedycznych do wykorzystania w domu:

1. Poznajemy zwierzęta.
Do przeprowadzenia ćwiczenia potrzebne będą figurki zwierząt: kota, świnki, konia i krowy oraz odpowiadające im rysunki.
Informujemy dziecko, że dojechaliśmy na wieś i zaraz spotkamy zwierzęta. Demonstrujemy dziecku figurki zwierząt pozwalając, aby się z nimi zapoznało i krótko charakteryzujemy zwierzęta:
Kotek łapie myszy i lubi mleczko.
Krowa daje mleko.
Koń pracuje w polu.
Świnia mieszka w chlewiku i wszystko lubi jeść.

Proponujemy dziecku zabawę w naśladowanie zwierząt:

Pijemy mleczko z miseczki, tak jak kotek i oblizujemy się. ( Miseczką mogą być złożone przez nas dłonie.)
Żujemy trawę tak jak krowa.
Parskamy tak jak konik.
Robimy z ust ryjek świnki i chrząkamy.
W celu kontroli poprawności wykonywania ćwiczenia możemy dać dziecku lusterko i poprosić by starało się nas naśladować jak najdokładniej.

2. Tańczące węże.

Do dmuchania można wykonać papierowe węże zawieszone na nitce. Dziecko dmucha na nie delikatnie ciągłym strumieniem powietrza, tak, aby zaczęły „tańczyć” (obracając się w kółko). Następnie dziecko rysuje ręką w powietrzu węża, wymawiając na jednym wydechu długie s (sss).

3. Śmiechy i śmieszki.

Rodzic mówi: wyobraź sobie, że jesteś w cyrku. Klaun przedstawia śmieszną sztuczkę. Posłuchaj uważnie jak ja się z niego śmieję i spróbuj naśladować mój śmiech (nauczyciel zmienia głos i śmieje się nisko ho, ho, ho , wysoko hi, hi ,hi, cicho hu, hu, hu, głośno ha, ha, ha, wolno he, he, he, szybko hy, hy, hy).




Przedszkolowo.pl logo